woensdag 20 mei 2015

Bon appetit

Hallo Hallo hier Stan weer,

Deze week vertel ik wat er met een stammetje gebeurt als hij wordt verkocht én heb ik een vriend te gast als redacteur.


Zoals ik vorige week al zei is een stam klaar voor de verkoop als hij het stempel "Eetbaar Hout"heeft gekregen. Dat is na ongeveer twee jaar verblijf op de Ooymanhoeve. Dan is het de taak van nieuwbakken eigenaar om elk jaar het stammetje te dompelen* voor het laten groeien van de paddenstoelen. Dat vergt nog het nodige geduld.  De kunst is om na het badderen de stam met rust te laten voor optimaal resultaat. Wij stammetjes hebben geen mest nodig of water uit een kitsch-gietertje. Nee, wederom zijn wij tevreden met een fijn plekje uit de volle zon en uit de tocht in de tuin. Binnen een paar weken verschijnen er dan lekkere sappige paddenstoelen. Tijd om te plukken dus ! Ikzelf leid  een vrij ascetisch bestaan zonder fratsen als eten of drinken, maar uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat u erg lekkere dingen kun maken van de geplukte paddenstoelen. Zelf heb ik er geen kaas van gegeten, dus laat ik nu het woord aan mijn roze vriend Gordon Hamsey.

Houwdie luitjes,

Voor diegene die onder een steen hebben geleefd (laatst had ik nog een kakkerlak die nog nooit van mij had gehoord) en mij nog niet op RTL-dier hebben gezien zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is dus Gordon Hamsey en ik treed op in het programma "Oorlog in de trog".Daarnaast heb ik verschillende kookboeken op mijn naam staan zoals "Feestelijk vegetarisch" en "Genieten van de Grill; een zoektocht naar een vegetarische variant".
Speciaal voor u heb ik mijn uitgebreide kookboekenverzameling eens doorgespit. Ik stuitte op een eeuwenoud recept met paddenstoelen dat zeer aan te raden is! (vertaald naar ABN)

Paddenstoelpannenkoekjes*

ingrediënten (voor 4 à 5 kleine koeken)

* 250 gr verse paddenstoelen (uw eigen geplukte shi-take of oesterzwam)
* 125 gr ricotta
* 3 eieren
*boter
*peper en zout
*gehakte peterselie

Klop de eieren los en meng het samen met de ricotta tot een egaal mengsel. Snijdt de paddenstoelen in stukken en bak ze in de boter. Breng deze op smaak met peper,zout en peterselie. Voeg vervolgens de paddenstoelen toe aan het ricotta-beslag en bak er kleine pannenkoekjes van. Serveer met een schijfje citroen.

Eet smakelijk en knorrend kookplezier van Gordon Hamsey (en Stan de Stam)




*  de beste tijd om te dompelen wordt door Pip aangeven op Twitter, Facebook en de site www.groenetakken.nl met een "Dompelalert".
* "Traktaat van de kampernoeljes,genaamd duivelsbrood" door Franciscus van Sterbeeck,1668;bezorgd door Marleen Willebrands en Arno van 't Hoog,2006



Geen opmerkingen:

Een reactie posten