woensdag 6 mei 2015

Harde werkers

Hallo lieve lezers,

 Hier Stan weer vanaf het hoofdkwartier van Groene Takken; De Ooymanhoeve te Doetinchem. We hebben een aantal drukke weken achter de rug en ik ben aardig wat schors verloren door de inspanning. Het gonsde van de bedrijvigheid hier want Pip (voor wie haar nog niet kent;de Big Boss) en een legertje van hulpkrachten waren druk bezig met het enten en dompelen van boomstammen. Zelf sloeg ik verStandig alles van een afstandje gade. Aan de boor die bij het enten wordt gebruikt heb ik nou niet al te beste herinneringen, een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts is er niets bij. Natuurlijk liet ik niets aan de wachtende stammetjes blijken, de stakkers zagen al groen van de zenuwen (of van het mos dat kan ook). Wat gebeurt er dan met die stammetjes zal u zich afvragen? Zoals ik al eerder zei worden zij geënt. Dit betekent dat er in elke nieuwe boomstam 25 tot 30 gaatjes, gelijkmatig verdeeld,  worden geboord. In de gaatjes wordt deuvelbroed geslagen. Dit zijn houten verbindingsstukjes met daarop de schimmel van een paddenstoelensoort. Daarna worden de stammetjes afgevoerd en netjes opgestapeld. Nu staan de nieuwelinge geënt en wel op het terrein naast mij. Natuurlijk mogen ze nog niet naast mij staan, Überhaupt de gedachte daaraan doet me in lachen uitbarsten. Eerst moeten de geënte schimmels de aankomende anderhalf jaar de kans krijgen om door de stam heen te groeien. Daarna moeten de schimmels eerst nog ontgroend worden door middel van dompeling in koud water. Pas dan zijn ze volwassen stammetjes en mogen ze bij me komen staan. Ik heb in  de tussentijd wel andere dingen aan mijn hoofd. Niet alleen omdat ik als voorbeeldStam het eerste aanspreekpunt van de stammetjes ben maar ook omdat Pip verschillende activiteiten in Duitsland, België en Nederland heeft staan voor de aankomende maanden. Als Voorbeeldstam mag ik dan uiteraard mee om bewonderd te worden door tuiniersters,dagjesmensen en andere geïnteresseerden.Ik heb er enorm veel zin in en hoop u bij zo'n gelegenheid binnenkort een keertje te zien.

Tot ziens!

Groetjes Stan

3 opmerkingen:

  1. Hoi Sta, het is weer een leerzame en humoristische blog. Ik kijk al uit nasr de volgende.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal eens met Hettie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd leuk om dat te horen :) Stan heeft voorlopig nog erg veel plezier in zijn baan als woordvoerder van de stammen. Er zullen dus nog heel wat verhalen van zijn hand verschijnen!

    BeantwoordenVerwijderen